S rozhovormi za trénermi časť 9.: Roland Bluska

06.08.2020 17:21

Na záver rozhovorov s trénermi je prichystaná čerešnička na torte v podaní spovede doposiaľ posledne vyhláseného najlepšieho trénera na Slovensku. Nie je ním nik iný než lodivod extraligového mužstva ŠK Lido Roland Bluska. V rozhovore nám porozprával ako videl sezónu svojimi očami, aké zmeny zaregistroval počas posledných pár rokov v extralige a tiež akú novinku si na nás prichystal od začiatku novej sezóny.

Zdravím ťa Rolo, hoci už uplynula slušná doba, dokázal by si nám zrekapitulovať tvoje dojmy z poslednej sezóny, v ktorej Lido zopakovalo minuloročné postavenie po základnej časti a skončilo na 5. mieste?

Moje dojmy majú samozrejme dva póly. Ten negatívny je, že sme nedokázali v odvetách zdolať mužstvá a prišli o body a lepšie umiestnenie. Ten pozitívny je že mužstvo pracovalo dobre a takmer stále som videl na chalanoch, že chápu, vedia a chcú hrať to, čo som od nich ako tréner chcel. 

Tým že sa sezóna nedohrala sa mne ako trénerovi, ťažšie hovorí o tom, či a čo bolo úspešné a čo nie. Sú však veci, ktoré ja za úspech považujem. A to sú angažmány Slezáka a Vnuka do iných klubov. Po nekompletnej sezóne viem povedať s určitosťou, že toto považujem za úspech a určité ohodnotenie môjho pôsobenia, z čoho mám tiež dobrý dojem.

Podarilo sa naplniť tvoje očakávania? Či už tabuľkové, výsledkové alebo herné?

O naplnení by sa dalo hovoriť viac ak by sa sezóna dohrala. Umiestnenie po základnej časti bolo túto sezónu o priečku lepšie ako minuloročné celkové umiestnenie, čo je satisfakcia, aj keď mohli sme byť aj štvrtí. To by sa základná časť hodnotila uspokojivejšie.

Sezóna bola ukončená tesne pred jej vrcholom a to na začiatku play-off. Do prvého kola sa rysovalo mestské derby so Záhorskou Bystricou. Ako si privítal túto skutočnosť a aké si mal očakávanie od tejto série?

Vedel som, že si nás vyberie kvalitný súper, ale počas sezóny sme sa presvedčili, že vieme poraziť každého, a preto som vnímal šance v sérii 50/50 a veril v kvalitné zápasy. Viem, že Tsunami má hernú kvalitu, ale my sme mali svoj štýl hry, ktorým sme vedeli porážať súperov, a preto som nám v sérii veril.

Pri kormidle extraligového „áčka“ si stál druhú sezónu. Videl si nejaké zmeny, ktoré počas tohto obdobia nastali, alebo opísal by si vývoj mužstva, ktorý si zaregistroval?

Zmeny som videl, v tom, že hráči základu chápali moju filozofiu hry a vedeli už samostatne riešiť situácie v tomto zmysle. Vnímali tréningy a to ako boli zostavené, a vedeli z nich čerpať. Bohužiaľ, boli tam aj negatívne veci, ktoré boli spôsobené výpadkom hráčov a to ovplyvnilo progres, následne výkonnosť a výsledky. Ja si myslím, že každý hráč, ktorého som počas tých dvoch sezón trénoval zaznamenal progres.

Počas sezóny si začal dávať šancu aj mladým hráčom z juniorky. Vieš priblížiť ich prínos  a ako sa ti s chalanmi z juniorky pracovalo?

Začleňovanie mladých je prirodzený, ale hlavne potrebný proces pre rozvoj a fungovanie mužstva. U nás si to ale situácia priam vyžadovala, kvôli zraneniam starších, skúsenejších hráčov. Čo sa mi na mladých chalanoch veľmi páčilo, bolo, že boli veľmi dobre fyzicky pripravený. To je veľmi dôležité a ja to mám radšej ako technických kúzelníkov. S čím mali chalani ťažkosti bolo adaptovať sa na extraligové tempo zápasu. Preto neboli až takým prínosom ako by možno oni sami chceli, alebo ako by sme my potrebovali. Počas tréningov ukázali, že chcú robiť a ich prístup bol taký ako sa od mladých chalanov očakáva, a preto sklamaný určite nie som.

Do novej sezóny si však prišiel s prekvapujúcim ohlásením a to zmenou postu. Na dianie na zápasoch už nechceš pozerať spoza mantinelu, ale chceš priamo rozhodovať na hracej ploche. Mohol by si nám ešte raz ozrejmiť svoje dôvody a aký si predstavuješ svoj prínos na ihrisku?

Najviac ma baví florbal hrať. Trénovanie je super, ale stáť a prizerať sa na vývoj zápasu mi trhalo všetky svaly v tele. Výhry boli v pohode, ale prehry som niesol vždy ťažko, a tak som si povedal, že už sa nechcem týrať. Nebolo mojou podmienkou hrať extraligu. Ale v súvislosti s tým, že už nechcem trénovať som vedeniu Lida oznámil aj ambíciu pridať sa do letnej prípravy pre „áčko“ s tým, že by som mal záujem v tíme ostať aj ako hráč v sezóne.

Ak sa mi podarí presadiť do hlavného kádra určite by som chcel pomôcť v obrane a v hre na lopte. A možno budem aj príkladom toho ako sa veci robiť nemajú a možno aj ako sa môžu.

Aké boli reakcie ľudí v tvojom okolí, keď sa o tom dozvedeli? Čo hovorilo na túto skutočnosť vedenie Lida?

Reakcií vo florbalovom okolí nebolo veľa. Každý rešpektoval moje rozhodnutie, lebo všetci vedeli, že neodchádzam v zlom, ale z vlastného presvedčenia.

Vedenie môj postoj asi nepotešil, nakoľko rátali, že ešte ostanem, čo ma na jednej strane veľmi tešilo. Na druhej strane som ale vytvoril priestor pre nový a asi aj iný pohľad na florbal, ktorý môže priniesť iný človek na striedačke. Ťažko teraz ešte povedať či sa tešia, že nebudem tréner, a tešia sa, že budem hráč, alebo sa netešia, že nebudem tréner a zároveň sa netešia, že budem hráč. Tých možností je tam viac. Ale som si istý, že v určitom čase sa dozviem tú správnu možnosť.

Rozmýšľal si aj nad iným klubom?

Ako tréner určite nie a ako hráč jedine, že by som nehral extraligu, a tak by som hral druhú ligu za Dragons.

Ako prebiehala letná príprava? Darilo sa držať krok s mladými puškami?

Lido má špecificky štruktúrovanú letnú prípravu. Ľudí tam bolo dosť, viac chalanov bolo z juniorky, nakoľko mužský káder sa skladá aj z hráčov, ktorí žijú mimo Bratislavy. Treba ale povedať, že sa trénovalo individuálne a výkony sa zdieľali cez smart zariadenia.

Samozrejme, že chlapci boli našlapaní v nohách alebo v rukách, ale všetci vieme že to je iba časť z toho čo robí dobrého hráča. Mne celkovo príprava pomohla, cítim sa dobre a mám zo seba dobrý pocit.

Ako  vidíš šance tímu v novej sezóne? Porozprával by si nám tiež ako sa zmenila súťaž od posledného momentu, keď si pôsobil ako hráč na extraligových palubovkách?

Určite treba povedať, že odchodmi Slezáka a Vnuka mužstvo utrpí. To sú nenahraditeľní hráči za tak krátku dobu ako je korona kríza a letná príprava. Ale mužstvo má stále dobrý základ a aj keby sa hodnoty mužstva mali trochu zmeniť, to čo sa meniť nesmie, je snaha o dobrý florbal. Ak zahráme dobre nikto nič nepovie. A v slovenskom florbale platí, že ak mužstvo zahrá dobre väčšinou vyhrá. Takže šance vidím veľké.

Súťaž sa určite zmenila k dobrému a kvalitatívne išla hore. Zmenilo sa ale aj to, že rozhodcovia sú si svojimi ,,výrokmi,, tak istí, že dokážu za protesty tvrdo trestať. To vnímam ako veľký hriech.

Je skvelé, že liga dokáže produkovať hráčov pre zahraničný trh a v lige sú hráči, ktorý vedia s loptou robiť také veci, že ani Lukáš Blaško ich nedokáže zastaviť. Ale zmenilo sa aj to, že v lige hrá veľa detí, ktoré nedokážu vytvoriť silnú kvalitnú reprezentáciu, ktorá by bola schopná hlavne fyzicky konkurovať svetovej šestke. Vtedy keď som končil v lige, detí až tak veľa nebolo.

Na záver by sme ťa ešte radi poprosili o zopár slov do novej sezóny, ktoré by si venoval, či už pre svojich spoluhráčov alebo pre fanúšikov Lida.

Lido je klub, ktorý sa od svojich začiatkov veľmi zmenil a vyvinul, hlavne vďaka ľuďom ktorí majú víziu, chuť a energiu to posúvať stále vpred. Preto verím, že základňa Lida sa bude stále rozrastať či už na palubovkách, ale aj na tribúnach. Preto dúfam, že to čo mal kedysi v Bratislave Dragons, alebo Hurikán preberie práve Lido a pre klub nech to je zdrojom ďalšej motivácie.

 

Rolovi, ako ho všetci familiárne voláme, ďakujeme za rozhovor. Veríme, že po zmene postu ostanú tvoje názory a myšlienky na Lido rovnako pozitívne ako doteraz a prajeme veľa úspechov na hracej ploche, či už individuálnych ale aj kolektívnych.

 

Autor: Ondrej Pagáč